Svetovna skupnost fizikov visokih energij v kratkem pričakuje odločitev o nadaljnji gradnji velikih pospeševalnikov. V igri je nekaj različnih možnosti:

• ILC (International Linear Collider oz. Mednarodni linearni pospeševalnik), ki bi ga po vsej verjetnosti gostila Japonska. Glavni program bi bilo raziskovanje lastnosti Higgsovega bozona, trkali pa bi elektrone in pozitrone in sicer pri 0.5 TeV GeV ali 1 TeV. Dolžina pospeševalnika bi bila okoli 31 kilometrov.
  • CLIC je direktni konkurent ILC, stal pa bi ob Ženevskem jezeru, kot del CERNa. Trkali bi prav tako elektrone in pozitrone.
  • FCC-ee in FCC-hh (Future Circular Collider) sta dve opciji pospeševalnika, ki bi bil lahko naslednik sedanjega velikega hadronskega trkalnika (LHC) v CERNu. FCC-ee bi trkal elektrone in pozitrone, FCC-hh pa protone s protoni, kot je to sedaj v LHC. V obeh primerih bi morali zgraditi okoli 100km dolg tunel. FCC-ee bi bil prvenstveno namenjen preučevanju Higgsovega bozona, FCC-hh pa odkrivanju novih delcev. Energija trkov na FCC-hh bi bile 100 TeV, ozimora skoraj red velikosti več kot na LHC, kjer so trki pri 13 TeV.
  • CEPC (Circular electron-positron collider) je konkurent FCC-ee, z ravno tako okoli 100 km krožnim tunelom, stal pa bi na Kitajskem.
  • HE-LHC (High Energy LHC), je verzija LHC z izboljšanimi magneti, tako da bi energijo trkov protonov podvojili, a z uporabo istega 27 km dolgega tunela.

Trenutno je v procesu predstavitev zgornjih opcij pri različnih raziskovalnih agencijah po svetu. Večinoma so to dolgotrajni procesi odločanja, saj so to dragi projekti, ki tudi potekajo na zelo dolgih časovnih skalah – nekaj desetletij trajajoč program je povsem običajen.

Ravno pred nekaj dnevi pa je po hodnikih svetovnih laboratorijev završalo, saj je znanstveni svet Japonske objavil svoje poročilo o ILC. Znanstveni svet je sicer podprl znanstveni namen ILC, a ni podprl gradnje ILC na Japonskem, predvsem zaradi tega, ker mednarodna pogajanja o delitvi stroškov niso bila uspešna. Ali to pomeni konec ILC bomo izvedeli spomladi 2019, ko bo o tem predvidoma odločala Japonska vlada. Prav tako pa bomo tedaj tudi vedeli več o usodi ostalih projektov.

ILC trki bi naj bili pri 250 GeV, vsaj v obliki projekta o kateri se trenutno pogovajajo z JSC and vlado.

ESU ne bo odlocal o CEPC, kjer je verjetno odlocitev najhitreje pricakovati 2022, ko bo komunisticna partija odlocala o naslednjem 5 letnem programu.

In tudi trditev, da je CLIC direktni konkurent ILC, morda ni najboljsa, saj je CLIC bolj konkurent FCC za naslednji velik projekt v CERNu. In omeniti je tudi potrebno, da CLIC doseze energijo trkov do 3 TeV.