Skrb za zdravo okolje in ohranjanje narave je ena ključnih nalog sodobne družbe. Z naraščajočim vplivom človeške civilizacije na naravne procese se srečujemo z vse resnejšimi izzivi, kot so podnebne spremembe, izguba biotske raznovrstnosti in onesnaženje. Prav zato je varovanje okolja postalo pomembna vrednota, ki usmerja naše politične, gospodarske in osebne odločitve.

Kljub splošnemu soglasju o pomembnosti zdravega življenjskega okolja pa ostajajo velike razlike v pristopih in metodah za doseganje tega cilja. Razlike navadno izhajajo iz čustev in asociacij, ki jih sprožajo pobude za varovanje narave. Ista zamisel lahko pri različnih skupinah ljudi povzroči povsem nasprotne odzive. Na primer, prizadevanje za ravnovesje med različnimi vrstami divjadi z nadzorovanim odstrelom lahko nekateri dojamejo kot nujen ukrep za ohranjanje ekosistemov, drugi pa kot nepotrebno nasilje nad posameznimi živalmi.

Čustveni odzivi pogosto prevladajo nad širšim razumevanjem ekološke slike. Kar pa ni vedno slabo, saj prav čustvena navezanost lahko deluje kot pomemben dejavnik pri spodbujanju podpore javnosti za okoljske ukrepe. Močna čustva, kot so skrb, empatija in občutek odgovornosti, so ključna za motivacijo ljudi, da ukrepajo, tudi kadar to pomeni žrtvovanje udobja v prid dolgoročnim koristim. Takšna čustva lahko ustvarijo občutek skupnega poslanstva in povezanosti, ki je nepogrešljiv za reševanje globalnih okoljskih izzivov.

V povezavi s čustvi na naš odnos do narave močno vplivajo tudi politična prepričanja in ideologije. V političnem prostoru se posamezniki razvrščamo na spektru od konservativnih do liberalnih stališč, kar precej vpliva tudi na naš pogled na varovanje okolja. V kontekstu okoljske politike se »levica« pogosto nanaša na tiste, ki poudarjajo družbeno pravičnost in kolektivno delovanje pri reševanju okoljskih problemov, »desnica« pa se večinoma povezuje s poudarjanjem individualne odgovornosti in tržnih rešitev.

Tako levica kot desnica si delita prepričanje, da je narava sama po sebi vrednota, ki si zasluži zaščito. Vendar se močno razlikujeta glede razumevanja groženj naravi. Medtem ko nekateri tokovi znotraj levice poudarjajo, da strukturne značilnosti kapitalističnega sistema, ki temelji na maksimizaciji profita in ne upošteva okoljskih stroškov, pomembno pripomorejo k čezmernemu izkoriščanju naravnih virov in uničevanju okolja, drugi, predvsem konservativni glasovi kritizirajo okoljske politike, ki po njihovem mnenju omejujejo gospodarsko svobodo in posegajo v tradicionalne načine uporabe prostora.

V levem diskurzu prevladuje interpretacija, da so okoljski problemi posledica razmerij moči med izkoriščevalci in izkoriščanimi, denimo med korporacijami, ki izkoriščajo naravne vire, in lokalnimi skupnostmi, ki so od teh virov odvisne. Ekosocialisti, na primer John Bellamy Foster, interpretirajo okoljske probleme kot inherentno posledico kapitalistične logike akumulacije, ki vodi v izčrpavanje naravnih virov in uničevanje okolja.

Tovrstna logika lahko vodi do avtomatske podpore domnevno šibkejšim akterjem, če je ne spremlja celovita analiza. To so lahko posamezne na videz prijazne živali, urbana drevesa ali druge opazne simbolne žrtve okoljskega »imperializma«. Takšno miselnost dobro ponazarja komentar znanca: »Kako ne razumeš, da so nutrije v bistvu migranti«, ki izpostavlja antropomorfno povezovanje ekoloških problemov s širšimi družbenimi tematikami.

Po drugi strani desnica okoljske ukrepe pogosto dojema kot vsiljevanje progresivnih politik, ki posegajo v tradicionalne načine življenja in motijo veljavne kulturne norme. Na primer, omejitve kurjenja drv ali spodbujanje uporabe obnovljivih virov energije lahko izzovejo odpor, saj jih dojemajo kot zunanje pritiske, ki spodkopavajo lokalne prakse in ogrožajo domnevno »naravno« ravnovesje, ki ga povezujejo s stabilnostjo in tradicijo. Pogosti so komentarji, kot je: »Zakaj so drva nenadoma problem, če so jih ljudje uporabljali tisočletja?«

Kako torej doseči, da bodo smiselni in strokovni ukrepi deležni širše podpore? V demokratičnem okolju je ključno, da razumemo ideološke okvire in motivacije, ki oblikujejo mnenja. Tako lahko vnaprej predvidimo pomisleke posameznih skupin ter prilagodimo sporočila, da so sprejemljivejša za različno ideološko motivirano javnost.

Slovenija ima dolgo tradicijo sonaravnega gospodarjenja z gozdovi, ki temelji na znanstvenih spoznanjih, spoštovanju naravnih procesov in skrbnem uravnoteženju ekoloških ter gospodarskih potreb. Njegove korenine segajo v 19. stoletje, ko je gozdar dr. Leopold Hufnagel zasnoval sistem prebiralnega gospodarjenja za kočevske gozdove grofa Auersperga. V svojem gozdnogospodarskem načrtu za Goteniško pogorje je leta 1892 določil, naj manjše področje ostane pragozd, kar velja za začetek organiziranega varovanja narave oziroma gozdov na Slovenskem. Prav tako je prepovedal golosečni sistem in spodbujal sonaravne metode, ki so postale temelj za trajnostno upravljanje slovenskih gozdov.

Sonaravni pristop, ki temelji na znanstvenih dognanjih in je hkrati sprejemljiv za raznovrstne ideološke poglede, ponuja obetaven model za premagovanje razhajanj in doseganje konsenza na področju okoljskih politik. S kombinacijo znanosti, tradicije in sodobnih potreb ustvari temelje za sodelovanje, ki zagotavljajo dolgoročno ohranjanje zdravega okolja in narave. Tak pristop ne le spodbuja trajnostno uporabo naravnih virov, temveč tudi omogoča povezovanje skupnosti, krepitev zaupanja in širjenje skupnega razumevanja okoljskih izzivov.

https://www.delo.si/mnenja/kolumne/kolumna-sonaravno-upravljanje-planeta

-
Podpri Kvarkadabro!
Naroči se
Obveščaj me
guest

0 - št. komentarjev
z največ glasovi
novejši najprej starejši najprej
Inline Feedbacks
View all comments