Odkritje Zemlji podobnih planetov, ki krožijo okoli zvezde Trappist-1

Astronomi so 39 svetlobnih let daleč odkrili sedem Zemlji podobnih planetov, ki krožijo okoli majhne zvezde Trappist-1. Zvezda ima 12 krat manjšo maso od našega Sonca in je le malo večja od Jupitra, okoli nje pa kroži vsaj 7 planetov. Dva planeta so najprej zaznali na manjšem belgijskem teleskopu v Čilu z imenom  TRAPPIST (TRAnsiting Planets and PlanetesImals Small Telescope), nato pa so se v igro vključili tudi večji teleskopi, ki so odkrili še pet planetov.

Podatki o planetih, ki krožijo okoli zvezde TRAPPIST-1 v primerjavi z nekaterimi planeti našega sončnega sistema.

Planete, ki krožijo okoli oddaljene zvezde, lahko astronomi zaznajo v trenutku, ko so ti ravno med zvezdo in nami, tako da zakrijejo del svetlobe, ki sicer prihaja iz zvezde. Z opazovanjem ponavljajočih se senc, ki jih planeti mečejo na zvezdo, lahko astronomi izmerijo kar veliko podatkov o planetih. Določijo lahko njihovo velikost in čas, ki ga potrebujejo za obkrožitev zvezde. Meritve kažejo, da so planeti sistema Trappist-1 po velikosti in masi podobni Zemlji in Veneri.

Grafi spreminjanja svetlosti zvezde, ko jo periodično zakrivajo posamezni planeti.

Ker poznajo temperaturo zvezde in oddaljenosti planetov, so lahko ocenili, da prihaja do planetov podobna količina svetlobe kot do planetov našega osončja v predelu med Merkurjem in Marsom. Ker gre svetloba v trenutku, ko planet potuje preko zvezdine ploskve, tudi skozi morebitno atmosfero planeta, lahko iz sestave te svetlobe sklepajo, kateri plini so v ozračju planeta.

Zvezda TRAPPIST-1 se nahaja v ozvezdju Vodnarja, a je s šibkejšimi daljnogledi ni mogoče videti.

Znanstvene objave povezane z odkritjem:

• Gillon, M. et al. 2017, Nature 542, p456. html
  • de Wit, J. et al. 2016, Nature 537, p69. html, pdf
  • Gillon, M. et al. 2016, Nature 533, p221. html, pdf

ESOcast 96: Ultrahladna pritlikavka in sedem planetov“Videoposnetek sestavlja umetniški prikaz planetarnega sistema, ki je bil narejen z upoštevanjem izmerjenih fizikalnih parametrov za planete in zvezdo ter z uporabo podatkovnih baz vesoljskih objektov.” (Vir: Portal v vesolje):

Dodatne informacije: TRAPPIST-1

Pogled skozi okno vesoljske ladje med pristankom na enem izmed planetov ozvezdja TRAPPIST-1.